Ka­ri­nen ja Suih­ko­nen: HSL:n lip­pu­jen hin­to­ja ei saa nos­taa

Tulevaisuudessa myös ruuhkamaksut ovat mahdollisesti yksi keino edistää kestävämpää liikennejärjestelmää.

Helsingin seudun liikenne (HSL) kaavailee ensi vuoden talousarviossaan sekä tuleville vuosille tuntuvia korotuksia lippujen hintoihin. Vantaan konsernijaoston käsitellessä HSL:n lausuntopyyntöä talous- ja toimintasuunnitelmasta vasemmistoliitto esitti lausuntoon kirjattavaksi, että Vantaan kaupunki ei kannata HSL:n kaavailemia korotuksia. Valitettavasti muut poliittiset ryhmät eivät yhtyneet tavoitteeseemme yksiselitteisesti torjua lippujen hintojen korottaminen.

Korotuksia on tehty jo aiemmin: viime vuonna hinnat nousivat 8 prosenttia. Jos HSL:n suunnitelmat toteutuvat, kolmen vuoden kuluttua AB-kuukausilipun hinta kipuaa 90 euroon ja ABC-kuukausilippu lähes 130 euroon. Tämä tekee arjesta huomattavasti vaikeampaa etenkin vantaalaisille, jotka kulkevat päivittäin ABC-lipulla töihin Helsinkiin.

Vasemmistoliitto katsoo, että nykyisessä taloudellisessa tilanteessa esitetyt korotukset heikentävät joukkoliikenteen saavutettavuutta ja vaikeuttavat erityisesti pienituloisten asukkaiden liikkumismahdollisuuksia. Monille käyttäjille liput ovat jo nyt liian kalliita, ja lisäkorotukset voivat johtaa joukkoliikenteen käytön vähenemiseen. Tämä on ristiriidassa sekä seudullisten liikenne- että ilmastotavoitteiden kanssa.

Joukkoliikenne on välttämätön peruspalvelu, joka mahdollistaa opiskelun, työnteon ja arjen sujumisen ilman yksityisautoa. Jos liput kallistuvat jatkuvasti, uhkana on, että ihmiset siirtyvät takaisin autoiluun. Se ei ole kestävää ilmaston, ympäristön eikä myöskään kaupunkilaisten kukkaron kannalta.

Lippujen hintojen korottamisen sijaan kaupunkien tulee etsiä keinoja, joilla joukkoliikenteen kilpailukyky turvataan. Tämä tarkoittaa liikenne- ja kaupunkisuunnittelua joukkoliikenne ensin -periaatteella, jossa ensisijaisesti panostetaan ja kannustetaan joukkoliikenteen käyttämiseen.

Lyhyellä tähtäimellä tulee myös olla valmius tarkastella kaupunkien subventioastetta, jotta matkustajien maksuosuus ei kasva kohtuuttomasti. Pidemmällä tähtäimellä on välttämätöntä arvioida nykyistä infrakorvausjärjestelmää, joka rasittaa HSL:n taloutta, sekä edistää joukkoliikenteen kilpailukykyä kaupunkisuunnittelun keinoin. Tulevaisuudessa myös ruuhkamaksut ovat mahdollisesti yksi keino edistää kestävämpää liikennejärjestelmää.

Samalla on syytä pitää esillä myös yhden hinta-alueen mallia Helsingin, Espoon ja Vantaan välillä. Se laskisi monien vantaalaisten työmatkoissa välttämättömien ABC-lippujen hintaa ja vahvistaisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta koko pääkaupunkiseudulla.

HSL:n lippujen hintoja ei saa korottaa. Joukkoliikenteen on oltava kaikille – ei harvoille.

Tuomas Suihkonen
HSL:n hallituksen jäsen (vas.)

Ville Karinen
Vantaan kaupungin konsernijaoston jäsen (vas.)

Kirjoitus on alunperin julkaistu Vantaan Sanomissa 16.9.2025

Kuva: Eero Happonen