Hyvät ystävät, Hyvät toverit
Suomi on rikkonut viime vuosina ennätyksiä. Konkursseja on tehty ja yrityksiä muuten lopetettu enemmän kuin koskaan Suomen historiassa. Työttömiä on enemmän kuin kertaakaan sitten markka-ajan laman. Nuorten tyytyväisyys omaan elämään on historiallisen matalalla ja eniten nuoria ahdistaa juuri työllistyminen. On helpompi päästä opiskelemaan lääkäriksi kuin kesätöihin kauppaan. Samaan aikaan oikeisto syyllistää työttömiä laiskuudesta.
Hyvät ystävät
Nuorissa ei ole vikaa, yhteiskunnassa on, kun yhä useampi kokee toivottomuutta. Työtä ei ole, mutta työttömyydestä rangaistaan leikkaamalla työttömyysturvaa ja asumistukia. Sairastamisen hintaa on nostettu maksuilla ja kaiken hintaa arvonlisäveroja korottamalla.
Mutta eihän kukaan pahuuttaan tällaista tekisi? Nämä valinnat oikeistohallitus on selittänyt talouden pakolla ja suhdanteilla. Kumpikin perustelu on valheellinen. Oikeiston tavoite oli siirtää rahaa suurituloisille ja leikata hyvinvointivaltiota. Nyt nähdään sen politiikan väistämätön tulos.
Työssäni seuraan EU-maiden taloutta. Tilastot ja asiantuntijat puhuvat yhtä kieltä: Suomessa on EU:n suhdanteesta täysin erillinen ja itse aiheutettu kriisi. Koronan jälkeen Suomi teki vielä positiivisia ennätyksiä. Suomi oli noussut takaisin Euroopan parhaimpien talouksien joukkoon.
Vuonna 2022 Suomen julkisen sektorin velkaantuminen oli käytännössä pysäytetty, kun vaje oli vain 0,2 %. Se oli paras tulos viiteentoista vuoteen, sitten Nokian matkapuhelintuotannon romahduksen ja finanssikriisin. Julkisen talouden lisäksi myös yksityinen talous oli kunnossa. Yrityksillä meni hyvin ja työllisyysaste oli Suomen historian korkeimmalla tasolla.
Sitten asuntojen kysyntä alkoi hiipua. Jo eduskuntavaalien alla nähtiin, että jos mitään ei tehdä, tulee asuntojen rakentaminen pysähtymään. Eikä uusi hallitus tehnyt mitään. Se seurasi vierestä, kun kokonainen ala romahti. Elvytykseen ei ollut rahaa, mutta suurituloisten veronalennuksiin ja osinkoihin valuviin yritystukiin rahaa riitti Vasta viime viikolla, monta vuotta myöhässä, Orpon ja Purran hallitus päätti vihdoin pienestä korjausrakentamisen tukipaketista.
Hyvät ystävät
Valtiontalous ei ole kotitalous. Se ei korjaannu pienituloisilta leikkaamalla, koska valtio maksaa lopulta kaikki työttömyyden kustannukset. Verotulot jäävät saamatta ja sosiaalimenot kasvavat. Rakennusalalta jäi työttömäksi kymmeniä tuhansia ihmisiä. Samaan aikaan hoitoalalta vähennettiin leikkauksilla tuhansia.
Työttömyyden seurauksena leikkaantui heidän mahdollisuutensa työllistää parturia, tarjoilijaa ja kaupan kassaa, jolloin palvelualoilla alkoi konkurssiaalto. Työttömiksi ilman omaa syytään joutuneita rangaistiin vielä laajoilla tukien leikkauksilla, jolloin heidän kulutuksensa heikkeni entisestään.
Ehkä järjettömimpänä toimena poistettiin vielä palvelualojen työntekijöille ja yrityksille tärkeät suojaosat, jolloin moni epävarma ja epäsäännöllinen työ loppui. Yhteensä palvelualoilta on jäänyt työttömiksi kymmeniä tuhansia.
Hyvät toverit,
Orpo ja Purra syyttävät tilanteesta ulkopuolisia suhdanteita. Mutta Suomen perinteinen vienti on koko ajan vetänyt. Euroopassa työllisyys on ollut ennätystasolla. Suomen pirullisesta kierteestä vastuussa on vain ja ainoastaan Orpon ja Purran hallitus. Vaikka työntekijöiden asemaa ja omistajien veroja leikattaisiin kuinka, eivät yritykset pärjää, jos heillä ei ole asiakkaita. Jos pienituloisilla ei enää ole mahdollisuutta kuluttaa ja vähän suurempituloiset eivät uskalla, oman tulevaisuutensa ja työttömyysuhan takia.
Mutta toverit,
Kotimaisten ongelmien hyvä puoli on, että ne voidaan täällä myös korjata hallitusta ja suuntaa vaihtamalla. Mitä nopeammin, sen parempi, sillä työttömyys muuttuu usein pitkittyessään pysyväksi, kun ihmiset syrjäytetään yhteiskunnasta.
Meillä ei ole varaa jatkaa Suomen alasajoa. Juuri nyt koko EU:n päälle kasautuu synkkiä pilviä EU:n jäädessä Kiinan ja Yhdysvaltain puristuksiin. Kiina on viemässä teollisuuttamme ja Yhdysvallat rahojamme. Euroopassa on aivan liian kauan eletty utopiassa, jossa markkinat hoitavat päätöksenteon puolestamme ja kaikki hankitaan sieltä mistä halvimmalla saadaan. Olemme sulkeneet silmämme siltä, että halpojen kännyköidemme, vaatteidemme ja huonekalujemme taustalla on lapsityötä, luonnon tuhoamista sekä orjuutta.
Nyt talousmalli on tullut tiensä päähän myös omalta kohdaltamme, kun Kiina ottaa hallintaansa yksi kerrallaan myös kalleimman tason teollisuutta – Berliinissä ja Brysselissä on suoranainen paniikki Saksan autoteollisuuden selviämisestä.
Kiina on sisäisesti äärimmäisen julma markkinatalous, jossa pääomat kasautuvat miljardööreille maailmanhistoriallista vauhtia. Ulospäin Kiina on kuitenkin valtiojohtoinen suunnitelmakapitalismi. Valtio varmistaa, että sen tuotteet voittavat kilpailun.
Yhdysvaltoja on meillä Suomessa pidetty vapaana markkinana, mutta todellisuudessa sekin on aina varmistanut omien yritystensä edut. Kun talous on siirtymässä yhä enemmän digitaalisiin palveluihin, on tullut selväksi, että meidät on saatu ansaan. Kaadamme valtavia summia rahaa Yhdysvaltain jättiyrityksille. Ne jättävät veronsa Eurooppaan maksamatta, ja noudattavat Trumpin lakeja omiemme sijaan.
Pelottava esimerkki tästä saatiin, kun Trump sulki kansainvälisen sotarikostuomareiden mahdollisuuden käyttää pankkikorttejaan. He tutkivat Israelin tekemää kansamurhaa ja etnistä puhdistusta. Trump, Putin ja Netanjahu eivät enää edes teeskentele välittävänsä kansainvälisestä oikeudesta. Trump kertoi, että häntä ohjaa vain hänen oma moraalinsa. Joka on tunnetusti täysin sairas.
Se että maksamme jokaisesta Euroopasta ostamastamme eurooppalaisesta tuotteesta siivun Yhdysvaltoihin Visan ja Mastercardin kartellin kautta, on taloudellisesti järjetöntä. Mutta se on myös vakava turvallisuusuhka. Samoin on meidän kaikkien Yhdysvalloissa sijaitsevien tietojärjestelmien kanssa.
Puhumattakaan asehankinnoista, joihin Eurooppa käyttää nyt valtavia summia, ja joista valtaosa menee pois Euroopasta Yhdysvaltoihin. Merkittävä osa menee Israelille. Näiltä aseiden ostaminen on moraalitonta, mutta myös turvallisuusongelma. Emme voi olla varmoja, toimivatko aseet kun niitä tarvittaisiin puolustukseen. Hyvä huono esimerkki tästä oli, kun Israel kielsi valmistamiensa aseiden käytön Ukrainan puolustamisessa.
Tässä tilanteessa voimme olla tyytyväisiä, että meillä on – kaikkine ongelmineen – EU. Pieni Suomi olisi hyvin yksin Kiinan, Yhdysvaltain ja Venäjän puristuksessa. Viime kuukausina on tehty valtavasti töitä, jotta voimme irtautua vaarallisimmista riippuvuuksistamme. Heikko EU ei pysty pitämään huolta ihmisistään, puhumattakaan työstä ilmastonmuutosta, luontokatoa ja sotaa vastaan.
Työ ei ole helppoa, etenkin kun EU:ta on tuhottu sisältä päin Unkarin Orbanin johtaman äärioikeiston taholta. Vaikka Netanjahun, Trumpin ja Putinin liittolainen nyt saatiin pois vallasta, ei vaara ole ohi. Esimerkiksi Ranskassa kyselyitä johtaa Orbanin liittolainen, Putinilta miljoonia euroja saanut Le Penin puolue.
Hyvät ystävät
Akuutein kriisi on käynnissä Iranissa, Libanonissa, Palestiinassa ja Sudanissa. Nämä kaikki kytkeytyvät toisiinsa. Yhdysvaltain ja Israelin hyökkäyssota on aiheuttanut tilanteen, jossa köyhimmissä maissa on odotettavissa nälänhätää ja meilläkin vakava kriisi. Valitettavasti me emme pysty estämään Netanjahua, Trumpia tai Iranin johtoa tappamasta ja tuhoamasta. Mutta meidän on lopetettava heidän tekojensa tukeminen. Ja meidän on katkaistava riippuvuus näihin maihin. Euroopan on oltava avoin koko maailmalle, mutta niin itsenäinen, ettei kukaan voi meitä kiristää. Ihmisoikeuksien ja yhteisten sääntöjen kunnioittamista on vaadittava kaikilta.
Hyvät ystävät
Synkkyyden jälkeen haluan lopettaa puheeni aidosti lupauksia herättävään näkymään. Suomi on yhä maailman parhaita maita elää. Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos, luontokato ja sodat voidaan yhä saada hallintaan ja loppumaan.
EU tekee jo paljon. Meillä Euroopassa halvin energia löytyy maista, jotka ovat vieneet vihreää siirtymää pisimmälle. Siirtyminen pois öljyvaltioiden talutusnuorasta kannattaa siis taloudellisestikin. Kaikki ihmiskunnan aiheuttama hätä voidaan myös korjata ihmiskunnan teoilla.
Vihasta elävä äärioikeisto on menettänyt kannatustaan melkein kaikkialla missä se on päässyt valtaan, niin Unkarissa kuin Suomessakin.
Vappu on opiskelijoiden, työntekijöiden ja vasemmiston juhla.
Meillä on tässä auringonpaisteessa paitsi kaikki syyt katsoa tyytyväisenä taaksepäin työväenliikkeen saavutuksia, myös eteenpäin luottavaisena, että tämä työ ei jää tähän.
Hyvää vappua aivan jokaiselle!