Ee­ro­la: Van­taan suun­ta ei voi ol­la pelk­kä leik­kaa­mi­nen

Antero Eerola toteaa kaupungin talousarvion lähetekeskustelussa maanantaina 27.4. pitämässään ryhmäpuheessa: Vantaan talous ei ole kriisissä liiallisen kulutuksen, vaan romahtaneen tulopohjan vuoksi. Ratkaisu ei löydy yksin säästöistä, vaan aktiivisesta työllisyyspolitiikasta, toimivista palveluista ja rohkeista päätöksistä verotuksen sekä investointien suhteen.

Arvoisa puheenjohtaja, rakkaat vantaalaiset, hyvät valtuutetut

Väärässä oleminen harmittaa aina. Mutta joskus oikeassa oleminen on vielä ikävämpää.

Vantaan taloustilanne on heikentynyt lähes kuukausi kuukaudelta. Kuten olemme Vasemmistoliitossa jatkuvasti toistaneet, syy ei ole vantaalaisten. Kaupunki ei ole elänyt yli varojensa, pitänyt yllä liian hyviä palveluita tai investoinut liikaa.

Kyse on siitä, että tulopohjamme on romahtanut. Sen juurisyy taas on ainoastaan kasvanut ja pitkäaikaistunut työttömyys, joka on johtanut verotulojen romahdukseen. Työttömyyden taustalla taas on lähes kokonaan pysähtynyt rakentaminen.

Vasemmistoliitto esitti jo viime syksynä, talousarvioneuvotteluiden yhteydessä, pienen pientä veronkorotusta. Sillä olisimme päässeet helposti pahimman yli. Nyt näyttää jo siltä, että pienet korotukset eivät enää riitä.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät vantaalaiset ja myös kunnianarvoisa kaupunginjohtaja,
Vain leikkaamalla emme nyt selviä. Leikkaaminen on loputon tie, jonka päässä on yleensä vain taloudellinen, poliittinen ja moraalinen konkurssi. Tästä osoituksena on se tuho- ja tihutyö, jota Riikka Purran hallitus on apulaisensa Petteri Orpon kanssa tehnyt.

He lupasivat satatuhatta uutta työpaikkaa, mutta saimmekin EU-maiden korkeimman työttömyyden ja nopeimman velkaantumisen. Työttömistä aika moni on myös Vantaalla. On hallituspuolueilta silkkaa linssiin viilaamista sanoa, että tämä jotenkin johtuisi Marinin hallituksesta tai ulkoisista tekijöistä. Edellinen hallitus ei ole ollut vallassa kolmeen vuoteen ja kansainvälinen tilanne koettelee muitakin maita. Silti työllisyystilanne monessa Euroopan maassa on selvästi parempi.

Arvoisa puheenjohtaja,
Yksikään veroja maksava ihminen ei muuta Vantaalle siksi, että olemme kovia leikkaamaan. Iskulauseeksi ei kelpaa ”muuttakaa meille, meillä leikataan”.

Ihmiset muuttavat Vantaalle, jos palvelumme ovat kunnossa – jos kadut lakaistaan, koulut ja päiväkodit toimivat, jos yritykset kykenevät toimimaan, jos tarjolla on työtä, asuminen on kohtuuhintaista ja jos tarjolla on liikuntamahdollisuuksia, kulttuuria ja kirjastoja.

Tarvitaan palveluita kaikenikäisille: lapsille, nuorille ja keski-ikäisille, mutta myös ikäihmisille, kuten tänään kaupungintalon edustalla nähty villasukkamarssi osoitti. Tarvitaan yhteisöllisyyttä ja arjen hyvinvointia.

Mikäli säästämme ja leikkaamme kaiken tärviölle, eivät ihmiset ole kiinnostuneita muuttamaan meille. Kuten jopa kapitalismin äänikello, sijoittaja Kim Väisänen hiljattain Kauppalehdessä totesi: leikkaaminen on lahjattomien hommaa
Kaupungin ydintehtävä ei ole säästää rahaa ja tehdä kaikkea mahdollisimman halvalla. Tarvitaan leikkausjarru, ei velkajarrua.

Rakkaat vantaalaiset, arvoisa puheenjohtaja,
Mitä sitten pitäisi tehdä?

Vantaa tarvitsee nyt mittavia ja massiivisia, mutta oikein mitoitettua ja kohdennettuja työllisyystoimia. Miksi me emme toimi, vaikka juuri työllisyyspalvelut ovat siirtyneet kunnille?

Tarvitaan lisää työllistämisen velvoitteita, kun kaupunki tekee hankintoja. Nykyisin työttömät ja olemassa olevat työpaikat kohtaavat huonosti. Siksi tarvitaan ammatillista pikakoulutusta, jolla työttömiä voidaan pätevöittää uusiin töihin. Ammattiopisto Varian järjestämä kodinkonekorjaajien koulutus on tästä esimerkki.

Lisäksi ihmisten koulutustasoa pitää nostaa yleensä ja maahanmuuttajien kohdalla erityisesti. Kaiken avain on kielikoulutuksen lisääminen ja esimerkiksi maahanmuuttajien kielitestit. Heikon englannin sönkkäämisellä emme pärjää.
Lisäksi nuorten työllistämiseen pitää panostaa. Se tarkoittaa paitsi kesätöitä, myös takuuta työllistymisestä opintojen jälkeen. Pitäisi käynnistää erityinen oppilaitosten, yritysten ja muiden työnantajien sekä osaamismalli.

Samalla pitää tiheällä kammalla käydä läpi, kuuluvatko kaikki työttömät, erityisesti pitkäaikaistyöttömät kortistoon. Vai olisiko kaikkein armollisinta päästää heitä jo eläkkeelle?

Kun Vasemmistoliitto on nostanut esiin aktiivisen työllisyyspolitiikan, on vastassa ollut hiljaisuuden muuri. Korkeintaan on viitattu kintaalla siihen, että näitä toimenpiteitä on luvassa sitten myöhemmin työllisyys- ja elinkeino-ohjelmassa. Se ei riitä. On mentävä työllisyys edellä.

Vain markkinoihin ja hurskaisiin toiveisiin emme voi nyt luottaa. Mieluiten vaikka tempputyöllistämistä kuin lisää työpaikkojen katoamistemppuja.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät vantaalaiset,
Ainakaan kaupungin itse ei pidä tuottaa lisää työttömiä. Siksi monella kaupungin työntekijällä meni vähintään kahvi väärään kurkkuun, kun he lukivat aamulla kaupunginjohtaja Pekka Timosen haastattelun Ylellä.

Jutun otsikko ja tekoälyn tekemä tiivistelmä ei aivan vastannut jutun sisältöä. Mutta silti: viesti työntekijöiden mahdollisesta poispotkimisesta on jotain, jota emme halua emmekä tarvitse. Sellainen ei taatusti motivoi ketään.

Vasemmistoliitto toivoo, että kaupunginjohtaja irtisanoutuu näistä puheista, vaikka ei olisi näin sanonutkaan.
Sitä vastoin kuntaveron korotus on asia, josta pitäisi nyt puhua avoimesti ja rohkeasti. Kaikissa Uudenmaan kunnissa – Helsinkiä, Espoota ja Kauniaisia lukuun ottamatta – on huomattavasti korkeampi kuntavero kuin meillä. Monet näistä kunnista ovat silti muuttovoittokuntia. Se, että ihmiset vaihtavat asuinpaikkaa kuntaveron perässä onkin lähinnä uskomukseen perustuva voodoo-oppi.

Vantaan on pidettävä huolta työntekijöistään, osaajistaan ja ammattilaisistaan. Ilman heitä emme pääse vaikeiden aikojen yli. Samalla on muistettava, että kaupunki on asukkaitaan varten – ei päinvastoin. Talous on väline, ei päämäärä itsessään.